Sådan bliver du synlig på Google - og fundet af købeklare kunder
Som virksomhed i 2023 er det simpelthen essentielt at være synlig på Google. Ellers når du ikke ud til de kunder, der aktivt søger efter det, du sælger.
Og det er altså ikke så få, skulle jeg hilse at sige.
Men hvordan bliver din hjemmeside egentlig synlig på Google – og kan du gøre det på flere måder?
Det vil jeg gennemgå i denne guide til synlighed på Google – med konkrete metoder, du kan tage i brug med det samme.
Indholdsfortegnelse
Hvordan bliver man synlig på Google? Fundamentet først
Start med at undersøge, om din hjemmeside overhovedet er indekseret i Google. Det kan du gøre ved at skrive site:dinhjemmeside.dk i Google. Hvis dine undersider dukker op, er du indekseret.
Se et eksempel med min hjemmeside herunder:
Hvis du ikke er indekseret, har du 2 muligheder:
- Opret din hjemmeside og få den indekseret i Google Search Console
- Hvis det ikke hjælper, skal du bygge links til din side fra andre stærke hjemmesider, som Google kan følge og dermed finde frem til din hjemmeside
Anden del af synlighedsfundamentet er at oprette en Google My Business (GMB) profil.
På den måde får du din helt egen virksomhedsprofil, der oprettes direkte i Google. Det kan også hjælpe med at få din side indekseret.
Du kan udfylde din GMB med information om din virksomhed, som f.eks. kontaktinfo og beskrivelse af dine ydelser/produkter. Det hjælper Google med at forstå din virksomhed – og øger dermed dine chancer for, at du dukker op på dine vigtige søgeord.
5 hyppige årsager til, at din hjemmeside ikke er synlig på Google
Der kan desværre være en række årsager til, at Google ikke indekserer din side – og du dermed er usynlig for din målgruppe. Herunder har jeg samlet 5 af de hyppigste årsager:
- Du har lagt et ‘no-index tag’ ind
Hvis du har en WordPress-hjemmeside, er denne fejl desværre relativt hyppig – selvom den er utroligt enkelt at undgå. Du styrer dette under “indstillinger” -> “læsning” i dit dashboard. Boksen ved “søgemaskinesynlighed” skal ikke være krydset af:
- Dit indhold er hverken unikt eller værdifuldt
Hvis Google ikke ser nogen værdi i dit indhold (der findes et bedre udvalg på andre sider), eller du decideret har kopieret fra andre, kan de vælge slet ikke at indeksere din side. Hvilket vel egentlig er fair nok.
- Din hjemmeside er for ny
De fleste domæner skal have en vis alder på bagen, før Google vælger at indeksere dem. Så fortvivl ikke, hvis du ikke er indekseret indenfor et par uger.
- Din hjemmeside er for langsom
Googles højeste prioritet er at give søgere en god brugeroplevelse. En langsom hjemmeside er ofte en forfærdelig brugeroplevelse.
- Du har ingen indgående links
Internettet er bygget op om links, og det er sådan, Google opdager nye hjemmesider på. Hvis ingen linker til dig, kan Google ikke finde dig frem til dig ad naturlige veje.
2 måder at opnå synlighed på Google – SEO og Google Ads
Der findes grundlæggende 2 måder, du kan blive synlig på Google: SEO og Google Ads.
I de er de to kanaler dog så tæt forbundne, at arbejdet med SEO også vil være arbejde, du kan bruge i Google Ads. Jeg vil gennemgå begge metoder herunder.
Bliv synlig på Google med SEO
SEO er en kompleks størrelse, og der skal en række trin til, før du slår dine konkurrenter og kommer øverst på Google.
Hvis du lykkes med følgende, garanterer jeg dog, at du er så godt som i mål:
- Lav en søgeordsanalyse – og find ud af, hvilke søgeord, du vil øverst på Google med.
- Lav en linkanalyse – og byg en række stærke links til hjemmeside
- Lav søgeordsoptimering på din hjemmeside – og skriv markedets bedste SEO-tekster
- Lav lokal SEO – og sørg for, at du er synlig for de lokale, der vil købe dine produkter/ydelser.
Det vigtigste er, at du sørger for at lave indhold, der er værdifuldt for din målgruppe. Altså skal du sørge for at have den viden og de produkter/ydelser, dine kunder søger efter.
Hvis du samtidig formår at præsentere det på en brugervenlig, flot og hurtig hjemmeside, er du kommer meget langt mod dit mål om at blive synlig på Google.
Kom øverst på Google med Google Ads
Hvor SEO er den gratis, men ofte langstrakte, måde at blive synlig i Google, er Google Ads den betalte og hurtige vej.
Med Google Ads kan du oprette kampagner og tilhørende annoncer, som placeres over de organiske (SEO) resultater. Men faktisk er meget af arbejdet det samme som i SEO. Du skal nemlig:
- Lave en søgeordsanalyse og udvælge profitable søgeord
- Optimere enkelte landingssider mod de søgeord, du finder frem til
- Sørge for, at din hjemmeside er hurtig og brugervenlig
- Kontinuerligt tilpasse dine undersider mod de skiftende brugerbehov
En kombination af Google Ads og SEO er ofte en god strategi for maksimal synlighed på Google, da du dermed er sikret både at være øverst på Google – og synlig i de organiske søgeresultater (SEO).
Bliv fundet på Google – sådan skiller du dig ud i søgeresultaterne
En ting er at ligge højt i Google på dine vigtige søgeord – noget andet er at tiltrække din målgruppes opmærksomhed.
Hvis du allerede har arbejdet med SEO, skal du nu øge din klikrate og sørge for rent faktisk at blive fundet på Google. Det kan du bl.a. gøre med følgende fremgangsmåde:
- Skrive en fængende sidetitel, som er den tekst, der står ud for søgeresultatet
- Skrive en tiltrækkende metabeskrivelse, som er den tekst, der står under det klikbare søgeresultat
- Optimere dine alt-tekster og bliv fundet i Googles billedresultater
Følg linksene ovenfor for at lære mere om de enkelte emner.
Hvorfor er synlighed på nettet vigtigt?
Synlighed på nettet er vigtigt for langt de fleste virksomheder, der vil tiltrække betalende kunder til forretningen.
Det skyldes helt enkelt, at potentielle kunder i dag bruger nettet, herunder Google specifikt, til at researche produkter og virksomheder, før de træffer en købsbeslutning.
Brug for hjælp til at blive synlig i Google?
Så tager jeg meget gerne en uforpligtende snak med dig. Klik på knappen herunder og send mig en besked. Så vender jeg tilbage senest 24 timer senere.