Storytelling marketing – fortæl historier og vind kunder
At fortælle historier til sine kunder er så effektivt, at begrebet storytelling marketing på rekordtid er blevet vidt anerkendt og brugt i diverse marketingafdelinger verden over.
Det lyder måske kontraintuitivt – hvordan kan virksomheder lykkes med at fortælle historier? Særligt hvis de har et “kedeligt” produkt?
Men metoden er ekstremt effektiv til digital marketing, hvis du bruger den rigtigt.
Indholdsfortegnelse
Og det vil jeg lære dig i dette indlæg.
Hvad er storytelling marketing?
Storytelling marketing er en måde at promovere sin virksomhed, produkter og ydelser ved at fortælle historier.
De fleste af os tænker typisk på pristilbud og mere ”straight to the point” reklamer som Vanish og Jysk, når vi tanker på klassisk marketin og strategi.
(PS: Brug for inspiration til at udvikle din virksomheds produktstrategi? Brug Skydeskivemodellen.)
Men med storytelling marketing tager man skridtet videre og taler direkte til kundens følelser.
Sådan bruger du storytelling marketing i praksis
Hvis man bruger storytelling marketing rigtigt, lykkes man med 3 ting:
- Man forstår kundens behov/problem
- Man har den rette løsning på det behov/problem
- Man fortæller en historie, hvor kunden er helten og i centrum – og produktet assisterer kunden på sin helterejse
Lad os forestille os, at du sælger en chokoladebar.
I årevis har du lagt vægt på, at din chokoladebar simpelthen smager bedre end konkurrenternes – og det har været dit primære selling point i din markedsføring.
Men du har været god til at lytte til dine kunder. Du ved, hvordan de forbruger din chokolade – hvilke settings de bruger din chokolade i.
Din chokolade er dyrere end konkurrenternes, og kunderne køber den typisk til særlige lejligheder som fødselsdage eller store middagsselskaber.
Og det begynder du at bruge aktivt i din markedsføring – du bygger nu dine kampagner op om historier med kunden i centrum.
Du fortæller historien, at din chokolade er den perfekte lette dessert til det hyggelige middagsselskab, der mangler prikken over i’et. At den er samlingspunktet for de glade venner, der har brug for noget sødt til et glas vin.
Og du tager det skridtet videre – du fortæller en autentisk historie om en af dine kunder, der mødte sin kæreste over en af dine chokolader – at de begge kun spiser én chokolade, nemlig din, og at de bondede over dette fællestræk.
Og dermed er du lykkedes med at fortælle en historie om et simpelt produkt. Du markedsfører uden at fremhæve kvalitet, pris eller andre sædvanlige selling points.
Du har bedrevet storytelling marketing.
Derfor er storytelling online så effektivt
Hver eneste dag bliver der publiceret mere indhold online, end du kan nå at forbruge på et helt liv – om du så ikke lavede andet.
Det meste indhold er blottet for empati, originalitet og substans. Det er display annoncer, facebookopslag og klikreklamer, der vil have dig til at købe noget. Der er ingen energi lagt i det, og du bliver så massivt eksponeret for det, at jeg tør vædde på, at du også er en af de mange mennesker, der efterhånden er blevet ”annonceblinde”.
Du har simpelthen lært at scrolle forbi støjen.
Dermed kunne man fristes til at tro, at enhver indsats er værdiløs – for hvis det i forvejen flyder med kommunikation og budskaber online, er det vel ligegyldigt, at du selv kommer på banen. For du bliver vel en af dem, man også bare scroller forbi.
Eller hvad?
Ikke hvis du bruger storytelling marketing som en central del af din online strategi.
Brug den ekstra tid, det kræver at producere noget ordentligt indhold. Noget, der skaber værdi for dine kunder. Noget, de har lyst til at interagere med.
Fortæl dem en historie – som de bare bliver nødt til at læse. Gør dig fortjent til deres opmærksomhed – og de vil belønne dig!
Storytelling branding er det nye sort – med god grund
Storytelling er en af de mest profilerede ydelser blandt bureauer – både i Danmark og globalt set.
Og efterspørgslen følger med. Virksomhederne vil have storytelling. De vil væk fra det corporate, og de vil på bølgelængde med deres kunder.
Og det giver god mening. For storytelling virker. Det er bevist, at 55% er mere tilbøjelige til at købe et produkt fra en virksomhed, hvis de kan lide brandets fortælling.
Men hvorfor virker det så godt?
Hvorfor er storytelling markedsføring så effektivt?
Jo, vi mennesker reagerer simpelthen positivt på historier – vi har nemmere ved at forstå et budskab, hvis det præsenteres som en historie. Og vigtigst af alt har vi nemmere ved at huske det.
Og det har vi gjort lige siden urtiden, hvor vores gamle forfædre sad i lerhuler og fortalte krigshistorier om dagens kamp mod den store, farlige løve.
Der er en grund til, at vi stort set alle kan sætte pris på et godt eventyr – en god krimi – og en god kærlighedshistorie.
Vi elsker simpelthen historier.
Læg mærke til din egen vennegruppe. Jeg tør vædde på, at den der er bedst til at fortælle historier, typisk ender med at være centrum.
Denne tendens har virksomheder fanget. Og derfor lykkes de med deres markedsføring, når den præsenteres som en historie.
Fremragende eksempel på storytelling marketing
Man kan sige meget om Nike, men deres branding og marketing har altid været on point.
Og faktisk har de brugt storytelling lige siden deres første reklame i 1988. Her præsenterer man 80-årige Walt Stack, der løber 17 miles hver morgen.
Denne 80-årige mand har ikke så mange undskyldninger. Han gør det bare.
Og han løber selvfølgelig i sine Nike sko.
Budskabet? Såmænd bare et simpelt lille slogan: Just do it.
Brug for hjælp til storytelling marketing?
Det kan være svært at fortælle gode historier – faktisk er det ofte sværere, hvis man er en “nørd” – og kender sig brand og produkt lidt for godt.
Jeg hjælper dig gerne med at kommunikere direkte til dine kunder.
Kontakt mig for et uforpligtende tilbud