Hvad koster SEO? Den ultimative guide til danske SEO-priser
Du har en drøm om at være den, kunderne klikker på, når de søger på netop det, du sælger.
Med andre ord: Du vil gerne arbejde med SEO.
Men hvad koster SEO egentlig? Hvor mange penge skal du have op af lommen, før din drøm om at ligge øverst i Google går i opfyldelse?
Det skal vi kigge på i denne gennemgang af danske SEO-priser, der kan variere kraftigt.
PS: Hvis du for alvor vil i dybden med prisen på SEO, skal du besøge hjemmesiden SEO-priser.
Hovedbudskaber i dette indlæg:
- Prisen på SEO kan variere ekstremt meget. Måske mere end nogen anden konsulentydelse.
- Derfor er det alfa og omega, at du som køber af SEO får indsigt i, hvad du får for pengene.
- Hvad bruger konsulenten/bureauet tiden på? Hvilke opgaver indgår i prisen?
- Læs SEO-tilbuddet grundigt igennem. Spørg ind til alt du er i tvivl om. Undgå tilbud med lange bindingsperioder og mange tekniske begreber.
Indholdsfortegnelse
Generelle priser på SEO i Danmark
SEO må være en af de ydelser, der svinger mest i pris blandt alle konsulentydelser.
Jeg har set priser i Danmark fra alt på 500 kroner om måneden til +100.000 kroner om måneden. Timepriser på alt fra 250 til 1.700 kroner.
Disse priser stemmer meget godt overens med denne undersøgelse fra Ahrefs, der rapporterer, at 47% af alle SEO-professionelle tager mellem 525 og 1.400 kroner i timen.
Hvad koster SEO hos mig?
Jeg har primært SMV-segmentet om kunde, og derfor er mine maksimale priser markant lavere end de største SEO-bureauer.
De fleste af mine kunder betaler mellem 5.000 ex. moms og 12.000 ex. moms om måneden for SEO.
Samtidig skal der ofte afsættes et tilsvarende beløb til opstart den første måned, i forbindelse med udarbejdelse af bl.a. strategi, linkanalyse og søgeordsanalyse.
Jeg har en fast timepris på 750 kroner ex. moms, og da behovet for SEO er forskelligt fra kunde til kunde, er den gennemsnitlige månedspris det også.
Nogle kunder skal bruge hjælp til samtlige opgaver indenfor SEO – og nogle skal kun bruge hjælp til få opgaver.
Samtidig er ambitions- og konkurrenceniveauet vidt forskelligt fra kunde til kunde, branche til branche.
Hvilke opgaver indgår i prisen på SEO?
Følgende er de primære arbejdsopgaver inden for SEO. Priserne er generelle for branchen – og ikke repræsentative for min sædvanlige ydelse:
- Søgeordsanalyse (indledende analyse koster typisk 4.000-15.000 kr. afhængigt af sidens kompleksitet)
- Linkanalyse (indledende analyse koster typisk mellem 2.000 og 10.000 kroner ex. moms)
- Indledende SEO-strategi (typisk 3.000-15.000 kr., igen afhængig af sidens kompleksitet)
- Linkbuilding (typisk 500-15.000 kr. om måneden, afhængig af den valgte strategi)
- SEO-tekster (typisk 5.000-15.000 kr. om måneden)
Alle er gennemsnitlige estimater. Der findes cases, hvor både mindre og større beløb finder sted.
"Hvad er prisen på SEO?" Forvent det samme svar de fleste steder…
Jeg vil (næsten) garantere dig, at uanset hvem du ringer til og spørger om prisen på SEO, vil svaret begynde på nogenlunde samme måde:
”Jamen prisen kommer an på…”
Og det er bestemt ikke så mærkeligt – for det kommer vitterligt an på mange ting. Lad mig understrege min pointe med et eksempel.
SEO priseksempel: Hvad koster en bil?
Du har besluttet dig for at købe en bil og besøger den lokale bilforhandler. Sælgeren går dig glad i møde og spørger, hvad han kan hjælpe dig med. Du spørger som det første:
”Hvad koster en bil hos dig?”
Sælgeren tænker sig godt om og svarer så:
”Jamen, det kommer an på, hvilken bil du kunne tænke dig. Skal det være en Peugeot, Fiat – eller måske en Porsche? Vil du have automatgear og nye fælge med? Skal den være fabriksny, eller vil du have en brugt bil?”
Det er lidt det samme med prisen på SEO – det kommer nemlig an på dine konkrete behov til ydelsen.
Prisen på SEO afhænger bl.a. af følgende
- Vil du rangere på ét eller flere søgeord? Hvis flere, hvor mange drejer det sig om?
- Hvad er dit ambitionsniveau – skal du helt i top, eller er det nok at ligge på side 1?
- Hvor hurtigt skal det gå?
- Hvor konkurrencepræget er din branche – herunder de søgeord, du gerne vil rangere på?
Og så videre, og så videre.
Det vigtigste, du skal være opmærksom på, når du køber SEO, er faktisk, om sælgeren formår at stille ovenstående spørgsmål.
Hvis sælgeren med det samme giver dig en pris, uden at spørge ind til dig og din forretning, skal alle alarmklokker ringe.
For hvordan kan sælgeren give dig en pris, hvis vedkommende ikke ved, hvad du reelt har brug for?
Er det en god idé at vælge billig SEO?
Det kan være fristende at indhente en række tilbud på SEO og derefter sammenligne udelukkende på pris. For hvem vil ikke hellere betale 2.000 kroner om måneden – i stedet for at skulle have 8.000 op af lommen til en anden udbyder?
Jeg ville dog være meget varsom med at købe billig SEO. Det er der flere grunde til:
Lad os sige, at du vælger et bureau, der sælger dig SEO til 2.000 kroner om måneden. Vi forestiller os, at bureauet har en timepris på 700 kroner. Det giver bureauet cirka 3 timer om måneden til at kommunikere med dig, koordinere opgaverne internt, rapportere arbejdsopgaver og resultater – og rent faktisk lave SEO.
Hvor meget kan de nå for det?
Tæt på nul og niks – for ikke at sige decideret ingenting. Og dermed har din månedlige udgift på 2.000 kr. ingen effekt på din forretning.
Vi kan dermed realistisk sige, at du tjener 0 kroner på at vælge SEO for 2.000 kroner om måneden.
Forestil dig, at du i stedet vælger bureauet, der vil sælge dig SEO til 8.000 kroner om måneden. Det bureau har sat sig ind i din case og lagt en strategi, der skal give dig længerevarende resultater på sigt – og arbejder med en timepris på 700 kroner.
Det giver dem ca. 11,5 timer om måneden til at arbejde på din case. Stadig ikke alverden – men helt sikkert nok til at skabe resultater.
Hvis vi forestiller os, at deres arbejde på sigt genererer 15.000 kroner ekstra omsætning om måneden til dig – så har du pludselig tjent 8.000 kroner om måneden på at vælge den dyrere løsning.
Den billige løsning ender dermed i sidste ende med at være 8.000 kroner dyrere end den ”dyre” løsning.
Læs også denne dybdegående guide til billig SEO.
Du har fået tilbud på SEO – hvad nu?
Vi forestiller os, at du har været i dialog med et par SEO-udbydere. Du står nu med et par tilbud i hånden og har en svær beslutning foran dig.
Du skal nemlig vælge, hvem du vil gå med. Hvis man slet ikke kender til SEO og dermed ikke forstår halvdelen af den tekniske jargon i tilbuddet, kan det være en tæt på umulig opgave.
Jeg vil anbefale dig at være opmærksom på følgende, når du skal beslutte dig for det SEO-tilbud, du vil takke ja til:
- Formår udbyderen at forklare dig deres ydelse i et letforståeligt sprog – eller føler du, at du bliver unødigt forvirret af en række fagudtryk?
- Er det tydeligt beskrevet, hvilke arbejdsopgaver, de vil udføre for dig – eller står der bare tomme floskler som ”månedlig SEO-pakke”?
- Har de allerede nu talt med dig om, hvilken strategi de vil køre – eller har de endnu ikke drøftet dine konkrete behov?
- Kan du se, hvor lang binding der er på tilbuddet? Hvis der er lang binding på (+3 måneder), vil jeg anbefale dig at gå i dialog om det. Desto lavere binding, desto bedre – for du kan spørge dig selv: Hvorfor har bureauet behov for at binde dig i lang tid?
- Står der tydeligt nævnt, hvor lang binding der er? Hvis ikke, er der desværre en vis sandsynlighed for, at det er gemt med småt – og er på alt for lang tid.
Læs også denne dybdegående guide til at vælge tilbud på SEO.
Brug for hjælp til SEO?
Så tager jeg meget gerne en uforpligtende snak med dig. Klik på knappen herunder og send mig en besked. Så vender jeg tilbage senest 24 timer senere.