Online marketing i 2024 – ændrer alt sig?
Som digital konsulent er jeg hver eneste dybt begravet i forskellige online marketingdiscipliner.
Jeg arbejder primært med SEO, men jeg har også ansvaret for betalte annoncekonti (særligt Google Ads) for nogle af mine kunder.
Som selvstændig konsulent følger jeg naturligvis nogle af de største profiler på marketingscenen – både den danske og internationale.
Og her ser jeg en ret klar konsensus: Vi marketeers går en meget, meget spændende fremtid i møde.
For online marketing, som vi kender det, kan potentielt forandre sig 180 grader de næste par år. Det er sandsynligvis allerede ved at gøre det.
Derfor har jeg lavet min egen personlige forudsigelse af online marketing i 2024. Den indeholder både betragtninger om den vildeste trend i mange år – og hvordan man laver god, effektiv online marketing i 2024.
God fornøjelse med læsningen 😊
Indholdsfortegnelse
Hvad er online marketing i 2024?
Online marketing er et paraplybegreb for alle de marketingaktiviteter, der kan publiceres på online platforme. I 2024 er det bl.a.:
- SEO (søgemaskineoptimering), hvor man arbejder for at få bestemte søgeord øverst i Googles organiske søgeresultater
- Google Ads, hvor man betaler for at få relevante annoncer målrettet bestemte søgeord øverst i Googles søgeresultater
- Organiske opslag på sociale medier som Facebook, TikTok og LinkedIn, hvor man gratis publicerer indlæg
- Betalte opslag på sociale medier som Facebook, TikTok og LinkedIn, hvor man betaler for at få sit indhold vist for en bestemt målgruppe
- E-mail marketing, hvor man sender mails med værdifuldt indhold og/eller salgsbudskaber til en bestemt målgruppe
Alle har de det til fælles, at de ikke kan lade sig gøre uden en internetforbindelse.
Men hvor er denne fantastiske verden af online kommunikation på vej hen, når vi rammer året 2024?
Den største og vildeste online marketing trend i 2024
2024 er et af de absolut sværeste år at forudsige for online marketing, da både alt og intet i princippet kan ændre sig.
Jeg vil dog starte dette afsnit med en forudsigelse, der går imod mange af tidens automations-trends.
For jeg tror, at 2024 bliver året, hvor det menneskelige, det uperfekte, bliver den gennemgående trend i online marketing.
Og hvad bygger jeg så det på?
Jo, lad os starte med elefanten i rummet. Med de mange nye AI-værktøjer, vi allerede nu frit kan bruge – og de vilde nye, der er på vej – står vi lige nu i en kæmpe omvæltning i marketingverdenen.
Værktøjer som ChatGPT (primært tekst), Midjourney (primært billeder) og Canva (grafikker, billeder og video) giver mulighed for en fuldt automatiseret marketingproces.
Hvor virksomheder før i tiden skulle investere i en tekstforfatter, grafiker, videograf mm. for at lave marketing, kan studentermedhjælperen i princippet lave det hele selv med ovenstående værktøjer.
Udfordringen er så, at alle andre virksomheder også har værktøjerne til rådighed. Og det betyder, at vi allerede nu ser masseproduceret ligegyldig marketing blive pumpet ud i tonsvis.
En af de største potentielle ulemper ved AI-bølgen er, at mange virksomheders marketingaktiviteter til forveksling kommer til at ligne hinanden. Det hele bliver sådan lidt… Kunstigt.
Og derfor ser jeg det som meget sandsynligt, at vi i 2024 tiltrækkes af de virksomheder, der formår at give deres marketing et menneskeligt element.
Det menneskelige, det reelle, det virkelige, bliver den største online marketing trend i 2024. Og som altid bliver kundesegmentering helt afgørende for virksomhedernes succes.
Hvordan laver man så 'menneskelig' online marketing i 2024?
At gøre noget menneskeligt… Det er jo nemt nok at sige. Men hvordan integrerer vi det konkret i vores online marketing?
Jo, du skal faktisk gøre mange af de samme ting, som allerede virker nu. Og den vigtigste er følgende:
Vær personlig i din markedsføring.
Igen – det er jo nemt nok at sige, men hvad betyder det konkret? Jeg anbefaler, at du f.eks. gør følgende:
- Brug billeder og videoer af ægte personer på din hjemmeside
- Tal direkte til din målgruppe – både på tekst og video
- Lad være med at lave dit indhold for perfekt og poleret. En smartphonevideo fra lageret er meget bedre end et smart droneskud af en fabriksbygning med en dyb voice-over.
Og derudover er der en anden meget, meget central ting, der naturligt adskiller dig fra de mange generiske AI-produkter rundt omkring.
Brug reel ekspertviden i din marketing
Ja, vi kan alle sammen spørge ChatGPT om svar på et spørgsmål – og vil også få et meget grundigt og smart svar på nul komma dut. Men mange af os går alligevel på Google bagefter og faktatjekker.
Og hvorfor så det?
Vi vil have svaret bekræftet af en ægte menneskelig ekspert, vi kan stole på.
Og det vil sandsynligvis aldrig ændre sig – så hvorfor ikke udnytte det i din markedsføring?
Hvis du f.eks. laver et blogindlæg, skal der være reel viden bag indholdet. AI kan skrive en masse tomme floskler, der lyder godt ved første øjekast. Men ofte har substansen ingen værdi.
Den kompetente tømrer/advokat/VVS’er/terapeut kan derimod komme med sine egne unikke fagråd baseret på konkret erfaring i branchen. Erfaring, som AI ikke har.
Og det er denne ægte, menneskelige viden, vi hungrer efter. Brug den i din markedsføring!
Hvilken rolle spiller AI-værktøjer i den gode online marketing?
Nu har jeg været en smule kritisk overfor AI-værktøjer, men det skal bestemt ikke lyde, som om du slet ikke skal bruge dem.
Bestemt ikke – jeg gør det selv. Hver dag.
For værktøjer som ChatGPT og Canva er blevet mine faste, digitale assistenter. Og hold nu k***, hvor er de værdifulde.
De hjælper mig med så mange trivielle opgaver, som bare gør mit endelige output bedre – og min arbejdsproces mere effektiv.
Jeg anbefaler, at du bruger AI-værktøjer til at hjælpe dig med dit arbejde:
- Brug ChatGPT til at give dig idéer til din overskrift. Til at gøre dine beskrivelser specifikke med konkrete eksempler. Til at lave analyse af data, du fodrer den med.
- Men brug ikke ChatGPT til at lave arbejdet for dig. For så ender du i fælden – du bliver én af mængden, den ligegyldige aktør, der nemt kan ignoreres. Og det er skidt, når målet med marketing netop er at skille sig positivt ud.
- På samme måde skal du bruge Canva til at give dig inspiration. Til at foreslå grafiske skabeloner. Til at matche video, billede og musik.
- Men brug ikke Canvas skabeloner præcis, som de er. Tilpas dem – altid. Giv dem dit eget personlige touch. Brug et nyt billede, eller rediger Canvas forslag. Brug dine egne brandfarver. Din egen skrifttype.
Kort sagt: Spørg AI-værktøjerne til råds. Brug dem som assistenter. Men stol på din egen kritiske sans, dit eget menneskelige input.
Online marketing jobs i 2024
Jeg kan forestille mig, at en stor del af læserne til dette indlæg er nye eller kommende online marketeers. Derfor vil jeg bruge et afsnit på at give mine forventninger til gode online marketing jobs i 2024, så du har mulighed for at finpudse dine digitale evner og matche arbejdsmarkedets behov.
Jeg forventer, at følgende online marketing stillinger bliver de mest populære hos arbejdsgiverne i 2024:
- Marketing Data Analyst. Kan du omsætte data til konkrete, værdifulde indsigter, der kan gøre markedsføringen mere menneskelig og værdifuld?
- Online Marketing Koordinator. Er du den digitale blæksprutte, der kan koordinere specialister og AI-værktøjer og sætte en fantastisk kampagne sammen?
- Diverse specialistroller som SEO-konsulent, Google Ads-konsulent, Facebook Ads-konsulent. De hardcore specialister er der brug for mere end nogensinde, da de skal kunne se igennem støj og skabe reel værdi for deres arbejdsgiver og kunder.
- Digital Content Creator. Der er mere end nogensinde før brug for folk, der kan lave ægte værdifuldt indhold – uanset om det så er videoer, tekster, infografer eller noget helt fjerde.
- Marketing AI Prompt Specialist. Til sidst forventer jeg en helt ny rolle dominere jobdatabaserne – personen, der bare mestrer alt ved de nye AI-værktøjer og kan få dem til at spytte værdifuldt output ud, som kan omsættes til ægte menneskeligt indhold.
Uanset hvad bliver det sindssygt spændende at følge online marketinglandskabet i 2024. Der kommer til at ske så mange fede ting, og jeg kan ikke vente med at løse en masse spændende opgaver for mine seje kunder!
Skal vi bygge en online marketing strategi?
Så hjælper jeg dig meget gerne på vej. Jeg er ekspert i at bygge online marketing strategier, der først og fremmest fokuserer på at få værdi for pengene.
Klik dig videre herunder – og lad os tage en uforpligtende snak.