Off-page SEO lynguide: Oversigt over de vigtigste elementer

Kombinationen af god SEO foregår både på- og udenfor din hjemmeside. On-page SEO er den første del – og off-page SEO er den anden.

I dette indlæg får du det fundamentale overblik over off page SEO, så du kan begynde at tænke SEO som en helhed – og ikke kun som noget, der foregår på din hjemmeside.

Indholdsfortegnelse

Hvad er off-page SEO, og hvorfor er det vigtigt?

Off-page SEO er en samlet betegnelse for alle de elementer, der påvirker Googles opfattelse af din hjemmeside, som ikke foregår på din hjemmeside.

Google ser mindst lige så meget på, hvad andre siger om din hjemmeside, end hvad du selv kommunikerer ud. Det skyldes, at troværdighed, autoritet og relevans er centrale elementer af Googles algoritme – og netop disse signaler opnås primært ved, at andre siger noget om din hjemmeside.

Herunder får du den hurtige guide til at opnå netop disse eftertragtede eksterne signaler.

Smartphone med kode for at symbolisere off-page SEO
Optimer dine eksterne troværdighedssignaler - et vigtigt skridt til at lykkes med off-page SEO

Off-page element 1: Ekstern linkbuilding

Links fra andre hjemmesider til din er det klareste signal til Google om, at din side er vigtig. Google ser på mange måder et link som en anbefaling, og derfor bliver du nødt til at optimere din linkprofil, hvis du vil optimere dine chancer for at rangere i Google.

Et link er dog ikke bare et link. For at blive set som relevant og en autoritet i din branche, er det vigtigt, at du får links fra først og fremmest stærke hjemmesider, der selv har meget autoritet – men også hjemmesider, der relaterer sig til din branche.

Derudover vil et link til din hjemmeside bl.a. blive bedømt på følgende faktorer:

  • Hvor nyt linket er
  • Hvilken ankertekst der er brugt
  • Hvor mange andre links, der er på den linkende side


Få den fulde guide til effektiv linkbuilding her.

Off-page element 2: Sociale signaler

Udover links fra hjemmesider er sociale signaler på sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn også vigtige, når vi taler off-page SEO.

Det starter selvfølgelig med dine egne sociale medier. Har du en god, naturlig og sund interaktion på dine opslag? Leverer du jævnligt nyt og unikt indhold, som beriger din branche, dine kunder og brugere?

Derudover tæller mentions på andre virksomheders sociale medier også med. En mention her vil ofte blive kombineret med et link til din hjemmeside, og dermed er dette aspekt ovre i linkbuildingafdelingen også.

Generelt binder de fleste eksterne signaler sammen med linkbuilding. Internettet er bygget op om links, og du har naturligvis også mulighed for at linke fra dine egne sociale medier til din hjemmeside. At have links fra mange sociale medier er et godt signal til Google (en strategi, der også er kendt som Social Fortress).  

Off-page element 3: Eksterne troværdighedssignaler som anmeldelser og gæsteblogging

Google anerkender troværdigheden bag anmeldelsesplatforme som Trustpilot, og derfor giver det rigtig god mening at prioritere din indsats her. Her har Google direkte anbefalinger af din virksomhed at tage med i ligningen, og det er selvfølgelig relevant i vurderingen af, hvor troværdig og autoritær du er.

Det er naturligvis ikke kun Trustpilot – også anmeldelser direkte på Google og på sociale medier er vigtige at prioritere, da alt tæller med i vurderingen af din hjemmeside.

Derudover kan du indgå i partnerskaber med andre blogs, hvor du skriver et indhold til dem, mod at de linker til din hjemmeside. Hvis du gør det på stærke sider, er det et kraftfuldt troværdighedssignal.

SEO er et stort spil om at få Google til at stole på dig. Google stoler på dem, der er ærlige og har noget værdifuldt på hjerte

Muligt 4. element: Direkte trafik til din hjemmeside

Hvor mange søger på dit brand? Hvor mange åbner uopfordret din hjemmeside?

Disse signaler er ikke dokumenterede som en del af off-page SEO, men jeg tror på, at Google også vurderer en hjemmeside på, hvor meget ”naturlig” interesse, der er omkring den.

En side, der uopfordret åbnes ofte og af mange, må utvivlsomt have en vis relevans og vigtighed. Og derfor bør den prioriteres i søgeresultaterne.

Dette punkt er dog min holdning, ikke dokumenteret og dermed ikke af lige så stor vigtighed som de ovenstående