Hvad er SEO, og hvornår er det relevant for din virksomhed?

SEO er ikke for alle.

Hvis folk ikke søger på dit produkt eller din ydelse, eller hvis du er i en branche med meget høj konkurrence, skal du ikke arbejde med SEO – du skal i hvert fald ikke satse hele butikken på det. 

Indholdsfortegnelse

Men for rigtigt mange virksomheder ligger der simpelthen guld og venter for enden af SEO-regnbuen. Og når du har læst denne artikel, kan du forhåbentlig vurdere, om din virksomhed er en af de heldige.

PS: Husk, at jeg tilbyder SEO-rådgivning til dig, der ikke selv har hverken tid eller lyst til at bruge de 100’vis af timer, det kræver at mestre SEO.

Du kan eventuelt starte med et gratis SEO-tjek

Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse for SøgemaskinEOptimering (på engelsk Search Engine Optimization).

Når man arbejder med SEO, optimerer man altså sin hjemmeside mod det mål at ligge højt i Google på bestemte nøgleord.

Man optimerer nemlig sin side til at blive gode venner med søgemaskinerne – og dermed altså primært Google, der står for over 92% af det globale søgemarked.

Man deler SEO op i teknisk SEO, lokal SEO, on-page SEO og off-page SEO.

Hvordan arbejder man med SEO?

Det her bliver ikke en dybdegående FAQ til SEO.

Denne guide er for at give dig et hurtigt overblik. Og et hurtigt overblik får du her over de forskellige discipliner, du skal arbejde med indenfor SEO:

  • Indholdsproduktion

Du skal simpelthen lave noget værdifuldt og brugervenligt indhold, som Google kan indeksere og rangere i søgeresultaterne. Den samlede betegnelse for indholdet er ofte SEO-tekster

Du kan finde ud af, hvad du skal skrive om, ved at lave en søgeordsanalyse

Når andre hjemmesider linker til dig, vil Google se dig som en autoritet, der er relevant at vise frem. Det kaldes ekstern linkbuilding.

Intern linkbuilding derimod omfatter den måde, dine sider linker internt mellem hinanden. Google vurderer dine siders interne hierarki ved at kigge på antallet af interne links. Sider med flest interne links vurderes som mere vigtige – og har dermed større chance for at ranke.

Derudover bruger Google dine ankertekster til at vurdere, hvad dine sider handler om, og hvad de skal rangere på.

  • Brugervenlighed og hastighedsoptimering.

Din hjemmeside skal være sikker, overskuelig og hurtig. Det er fundamentalt i 2022, hvor vi har vænnet os til hjemmesider, der bare fungerer. Derfor er en SEO-venlig hjemmeside en stor rankingfaktor for Google. 

Er SEO relevant for din virksomhed?

Nogle bureauer og konsulenter vil argumentere for, at SEO er relevant for alle virksomheder. Og jeg vil være tilbøjelig til at være enig: 

Alle virksomheder med en hjemmeside har gavn af basal søgemaskineoptimering, så man hjælper Google med at organisere og kategorisere hjemmesidens indhold.

Men derfra og så til at investere i en storstilet SEO-pakke med enorme budgetter og storstilede strategier er der lang vej.

For det giver kun mening at gå all-in på SEO, hvis følgende forudsætninger er til stede:

  • Tilstrækkelig månedlig søgevolumen på søgeord – kunderne søger rent faktisk på det, vi sælger
  • Rimeligt konkurrenceniveau – vi er i stand til at konkurrere indenfor en overskuelig tidshorisont
  • Tilstrækkelige ressourcer – vi har både budget, tid og overskud til at investere i og sætte os ind i SEO


Sørg for at få mere end én vurdering, når du skal have afdækket din hjemmesides SEO-potentiale. Det er penge godt givet ud!