Digital marketing i 2023 – de vigtigste kanaler, og essentielle tips til succes

Grafik til at symbolisere digital marketing
Digital marketing har ændret sig mere end nogensinde før i 2023. I dette indlæg lærer du at navigere korrekt i marketingjunglen.

Digital marketing er efterhånden et gammelt begreb – selvom det på mange måder stadig føles helt nyt.

Men digital marketing har nu engang eksisteret i en eller anden form nærmest siden internettets begyndelse – hvor begrebet dog for alvor fik luft under vingerne ca. omkring år 2000, da Google Ads fik sin begyndelse.

Digital marketing anno 2023 er dog markant anderledes end digital marketing anno 2000 – eller ja, selv digital marketing anno 2020 var noget helt andet, end det er i dag.

I dette indlæg får du en essentiel gennemgang af digital marketing i 2023, ligesom jeg guider dig igennem de hotteste trends for digital marketing nu – og i fremtiden.

Indholdsfortegnelse

Hvad er digital marketing?

Digital marketing er et paraplybegreb, der dækker over de forskellige marketingaktiviteter, virksomheder kan udføre på digitale kanaler.

Digital marketing består hovedsageligt af følgende aktiviteter:

  • Marketing på Google og andre søgemaskiner (SEO og Google Ads)
  • Marketing på sociale medier som LinkedIn og Instagram (organiske og betalte opslag/annoncer, influencer marketing)
  • Marketing på andre hjemmesider end virksomhedens egen (affiliate marketing, bannerannoncering, anmeldelser på f.eks. Trustpilot)
  • Placeringer i online nyhedsmedier (organisk PR, betalte advertorials)
  • Marketing direkte i kundens mailindbakke (e-mail markedsføring, nyhedsbreve, e-bøger og whitepapers)


Typisk vil en kombination af flere af disse være at foretrække. Et godt eksempel på dette kan du læse i afsnittet med et eksempel på en kunderejse.

Der er mange kanaler og indsatser, der kan spores på, når det gælder digital marketing...

Betaler du, ejer du – eller har du ”fortjent” din synlighed?

Vi skelner mellem paid, earned og owned media, når vi taler om digital marketing.

  • ”Paid” media er – ja, du har gættet det – den marketing, du betaler for at få placeret foran potentielle kunder. Det kan f.eks. være, at du køber annonceplads på Facebook, eller du køber en bannerannonce på en nyhedshjemmeside.
  • ”Earned” media er derimod den marketing, du selv har gjort dig fortjent til. Det kan f.eks. være, at din restaurant har lavet så lækkert et måltid, at en gæst vælger at dele oplevelsen på Facebook. Eller at din robotvirksomhed har udviklet en helt ny teknologi, som der bliver skrevet om i de største tech-magasiner.
  • ”Owned” media er de marketingaktiviteter, du selv styrer 100%. Det er f.eks. blogindlæg på din hjemmeside, de opslag, du laver fra din Instagramprofil – eller de videoer, du uploader til din YouTube-kanal.


De fleste større virksomheder kører med en kombination af alle 3, og det er oftest den bedste tilgang.

Du kan f.eks. bruge paid media (dine annoncekroner) til at nå de kunder, som du ikke når med earned og owned media – eller du kan få lukket kunder med paid media, som har lært dig at kende via dine owned og earned aktiviteter.

Hvordan ser det så ud i praksis?

Eksempel på kunderejse med digital marketing

Den digitale verden er sådan indrettet, at du kan designe din kunderejse, så dine marketingbudskaber rammer dine kunder på mange forskellige måder og medier.

Vi forestiller os, at du er en mellemstor VVS-virksomhed, der lykkes med at lukke en kunde, der har brug for hjælp til at installere et køkken.

Kunderejsen kunne have set således ud:

  • Kunden opdager dig første gang via en annonce på Facebook (Paid Media), hvor I reklamerer for jeres services ved at vise en succesfuld kundecase frem.
  • Kunden ser dig næste gang, da de støder på jeres blogindlæg med gode tips til at installere køkken (owned media).
  • Kunden ser dig for tredje gang, da en af kundens venner kommenterer et af jeres opslag på sociale medier (earned media) og giver jer en varm anbefaling.
  • Derefter beslutter kunden sig for at række ud via jeres hjemmeside (owned media) og bede om en konsultation til at installere køkkenet.


Dette eksempel, der er meget realistisk og tilmed er taget direkte som inspiration fra en af mine kunder, er et godt eksempel på, hvordan paid, owned og earned media spiller sammen – og hvorfor det er vigtigt at være til stede på flere kanaler, når man arbejder med digital marketing.

Digital marketing består af mange elementer - som hver især kan udnyttes til din fordel

Digital marketing trends i 2023 – hvilke skal du hoppe med på?

Der opstår hele tiden nye trends inden for digital marketing – og først og fremmest afhænger det 100% af din virksomhed, hvilke trends du selv skal hoppe med på.

Følgende er 2 gode eksempler på trends i digital marketing i 2023, der kunne være relevant for dig:

  • Hvis din primære kundegruppe er unge mennesker, kunne det være værdifuldt at bruge TikTok som en af dine marketingkanaler. Her tænker jeg både på organiske opslag og betalt annoncering.
  • En anden trend, du kan overveje, er brug af mikroinfluencere. Influencermarketing har længe været populært, men det er relativt undervurderet at gøre brug af influencere med få følgere – helt ned til ca. 1000. Mikroinfluencere er generelt billigere, plus du har mulighed for at finde folk, der laver indhold tæt relateret til din branche.


Igen må jeg understrege, at du ikke skal hoppe med på en trend, bare fordi det er en trend
. I stedet skal du kontinuerligt fokusere på, hvordan du kan skabe værdi for din målgruppe.

Og den værdi bør ikke basere sig på trends.

Hvordan skal du arbejde med digital marketing i 2023?

En af de største forandringer, marketingbranchen nogensinde har set, er ved at ske for næsen af os her i 2023.

Vi ser nemlig de vildeste AI-baserede programmer udrulles – de fleste af dem til gratis afbenyttelse.

Det betyder også, at arbejdet med digital marketing ændrer sig markant lige nu. Og det bør din tilgang til det også gøre.

I stedet for at lade programmerne lave hele arbejdet for dig, bør du dog ’blot’ bruge dem til at hjælpe dig på vej – så du kan forbedre din produktivitet og samtidig bevare autenciteten i din marketing.

Brug disse AI-programmer til marketingarbejdet

  • Chat GPT til at hjælpe dig med at researche idéer til dine marketingprodukter – uanset om det er idéer til din næste video, dit næste blogindlæg eller næste SoMe-opslag
  • Midjourney til at generere unikke billeder til dine marketingprodukter. Det kan være en rigtigt god erstatning til at bruge gamle generiske stock photos.
  • Canva til at lave designskabeloner til f.eks. dit nye logo, din hjemmeside eller dine SoMe-opslag. I stedet for at bruge en grafisk designer til at lave det fra bunden kan du med f.eks. Canva få en solid base at starte ud fra – og derfra få en designer til at tilpasse det til dit brand.


Samtidig er det mere vigtigt end nogensinde, at du bruger personlighed i din digitale marketing for ikke at drukne i mængden. Især med tilblivelsen af AI-programmer, der kan lave arbejdet 100% selv, vil der blive sprøjtet millionvis af middelmådige kommunikationsprodukter ud i æteren.

Det betyder, at du skal gøre en ekstra indsats for at adskille dig fra dine konkurrenter. Og hvis AI-programmer kan lave alt det generiske selv, er der kun én vej tilbage:

Brug din personlighed til at gøre din digitale marketing unik – som kun du kan lave den.

Hvordan kommer digital marketing til at se ud i fremtiden?

Jeg er ikke spåmand, og jeg kan dermed ikke sige med sikkerhed, hvordan digital marketing kommer til at udvikle sig. Men følgende anser jeg som sandsynligt:

  • Vi kommer til at se mere influencermarketing – men både fra ægte mennesker og AI-genererede profiler. 
  • Vi kommer til at se bedre og flottere marketingkampagner – da værktøjerne simpelthen giver de dygtige marketinghoveder bedre rammer og bedre tid til at udfolde sig kreativt.
  • Vi kommer til at se brands i højere grad identificeret med de ansatte – og mindre med de produkter, brandet sælger.
  • I forlængelse af ovenstående kommer vi til at se mange flere marketingkampagner, hvor medarbejdere er i fokus – og ikke ”bare” en voiceover over nogle flotte videoer af hovedkontoret
  • SEO kommer i endnu højere grad til at handle om at lave værdifuldt og brugbart indhold – ikke at lave ”smarte” tricks, som ikke rigtigt virker længere


Men som sagt er disse blot mine bud. Ingen kan vide sig sikre på fremtiden, heller ikke mig.

Skal vi bygge en digital marketing strategi?

"Vi har været meget glade for den professionelle tilgang til arbejdet, kvaliteten i det samt de hurtige svartider og den effektive eksekvering"
Christian Jensen
Content-ansvarlig, Frie A-kasse
5/5

Så hjælper jeg dig meget gerne på vej. Jeg er ekspert i at bygge digitale marketing strategier, der først og fremmest fokuserer på at tjene penge. 

Klik dig videre herunder – og lad os tage en uforpligtende snak.