Alt om SEO – de vigtigste spørgsmål om SEO besvaret
Hovedbudskaber i dette indlæg:
- SEO handler om at blive gode venner med Google. Men der findes så mange forskellige parametre, at det er svært at vide, hvor man skal starte.
- I dette indlæg gennemgår jeg alle hyppige spørgsmål til SEO – med interne links til samtlige relevante kilder.
- Indlægget er både relevant for dig, der skal arbejde med SEO (konkrete tips til den eksekverende del) – og dig, der skal købe SEO (hvad skal du lægge mærke til, og hvor meget er det værd?)
Indholdsfortegnelse
SEO og søgeordsoptimering er en kompleks disciplin, og den bliver kun mere kompleks, efterhånden som Google opdaterer og optimerer deres algoritme.
I skrivende stund består algoritmen af over 200 parametre, der skal vurdere kvaliteten af den enkelte hjemmeside, hvorefter algoritmen på nul komma dut kan rangere samtlige sider i sit indeks – uanset hvad du søger på.
Det er imponerende – og skræmmende avanceret. Derfor er der behov for en brugervenlig gennemgang af de hyppigst stillede spørgsmål, og det vil jeg gøre herunder.
Hvad er SEO, og hvad står SEO for?
SEO står for søgemaskineoptimering og er kunsten at optimere en eller flere sider mod udvalgte søgeord – så du øger dine chancer for at rangere højt i søgemaskiner.
Det vil sige, at du prøver at komme så højt i Google (og andre søgemaskiner, som f.eks. Bing) på de ord, der er relevante for din hjemmeside og branche.
- Hvis du sælger fjernsyn, kunne det f.eks. være ”LED fjernsyn”.
- Hvis du sælger tandbørster, kunne det f.eks. være ”elektriske tandbørster”.
- Hvis du sælger vandpistoler, kunne det f.eks. være ”billige supersoakere”.
Og så videre.
Hvad betyder SEO?
På engelsk står SEO for Search Engine Optimization – det betyder på dansk søgemaskineoptimering. Altså at man optimerer sin hjemmeside til at rangere højt i søgemaskiners søgeresultater.
Hvad er SEO-optimering?
SEO-optimering er det samme som SEO – her har man blot sat et unødvendigt ord bagefter, da SEO som bekendt står for søgemaskineoptimering.
Så når man skriver SEO-optimering, skriver man reelt ”søgemaskineoptimering optimering”.
Hvordan laver man SEO?
Man laver SEO ved at fokusere størstedelen af sin energi på disse 4 områder:
- Find ud af, hvilke søgeord der er vigtige for din forretning
- Lav det indhold, der besvarer søgeordenes søgeintention
- Byg en SEO-venlig hjemmeside
- Lav effektiv og naturlig linkbuilding
Når du er lykkedes med alle 4, har du lavet SEO. Husk, at du kan booke mig til et SEO-kursus, hvis du vil have målrettet undervisning i at lave SEO.
Hvordan virker SEO?
SEO virker på følgende måde:
- Du kommunikerer til Google, hvad din side handler om ved at bygge indhold omkring de søgeord, du gerne vil fokusere på
- Du signalerer til Google, at din hjemmeside er værd at stole på, og at din virksomhed er en autoritet i din branche
- Du bygger en hjemmeside, dine brugere elsker at være på
Når Google kan se, at alt ovenstående er opfyldt, inkluderer de dig i deres søgeresultater. Og det er den måde, SEO virker på.
Hvad koster SEO?
Hvad koster en rejse – et restaurantbesøg – eller dine samlede udgifter til hundemad?
Det afhænger helt af din individuelle situation og dine unikke behov. Men ligesom med eksemplerne ovenfor kan man med SEO godt komme med priseksempler og prisspænd, de fleste virksomheder ligger inden for.
De fleste af mine kunder betaler mellem 5.000 og 20.000 om måneden for SEO. Men jeg ved, at det for mange større virksomheder er noget højere beløb, man arbejder med – nogle gange op til 100.000 om måneden.
Læs mere om SEO-priser.
Hvordan måles effekten af SEO?
Du kan bl.a. måle effekten af SEO på følgende måde:
- Du rangerer på flere søgeord i Google
- Du får mere trafik til din hjemmeside, der kommer fra Google
- Du får besøgende fra Google på flere forskellige sider, end du er vant til
I sidste ende skal du også gerne kunne måle SEO på disse måder:
- Din omsætning fra Google stiger
- Dine besøgende bliver længere tid på din side
- Du får generelt flere leads, der kommer via Google
Hvorfor er SEO vigtigt?
SEO er vigtigt, fordi flere og flere starter deres kunderejse via Google. Hvis du ikke er til stede i Google, har du dermed ingen chance for at være med fra kunderejsens start, og du vil gå glip af mange ”nemme” salg.
Samtidig er det bevist, at flere og flere scroller direkte forbi annoncerne i Google. Det gør det endnu vigtigere at være til stede i de organiske søgeresultater.
Hvorfor investere i SEO?
Du skal investere i SEO, fordi det sikrer dig synlighed i Google, selv når du ikke betaler for det. Og er du synlig på Google, er du synlig på verdens største markedsplads og verdens mest populære hjemmeside.
SEO er desuden en forbedring af din hjemmeside som helhed, da man med SEO har fokus på at skabe værdifuldt indhold for de brugere, der gerne skal ende som kunder.
Kan man kun lave SEO til Google?
Nej, du kan også lave SEO til alle andre søgemaskiner (f.eks. Bing). Google er blot med afstand den mest populære, og særligt i den vestlige verden er den altdominerende.
Hvad er en SEO-konsulent?
En SEO-konsulent arbejder primært eller udelukkende med SEO. En SEO-konsulent kan både være ansat ved en helt almindelig virksomhed, hos et bureau eller arbejde selvstændigt.
SEO-konsulent er ikke en beskyttet titel, og det skal du være opmærksom på, når/hvis du skal hyre ind.
Hvad er en SEO-specialist/SEO-ekspert?
En SEO-specialist er en person, der arbejder professionelt med SEO og er blevet anerkendt for sit arbejde.
En SEO-specialist har omfattende erfaring med de vigtigste områder inden for SEO og har dokumenterede resultater bag sig.
Igen skal du dog være opmærksom på, at SEO-specialist og SEO-ekspert ikke er beskyttede titler.
Hvad er et SEO-bureau?
Et SEO-bureau er en virksomhed, der typisk består af flere SEO-konsulenter, der har hvert deres speciale, som de tilbyder deres kunder.
Det kan f.eks. være følgende roller:
- SEO-tekstforfatter
- Teknisk SEO-specialist
- Linkbuildingspecialist
Hvis SEO-bureauet er stort, har de også ofte sælgere, HR-folk og andre medarbejdere ansat. Hvis man er kunde hos et SEO-bureau, skriver man typisk en kontrakt, der binder en i en række måneder fremadrettet.
Læs også gerne min liste over de bedste SEO-bureauer.
Hvad er SEO-tekster?
SEO-tekster er tekster skrevet med det formål at optimere en hjemmesides placeringer i søgeresultaterne. De er skrevet for at rangere på bestemte søgeord.
I dag bruger mange AI-programmer som ChatGPT til at skrive deres SEO-tekster. Det vil jeg ikke umiddelbart anbefale. Som udgangspunkt er en metode, der er nem at skalere, ikke anbefalelsesværdig til SEO.
Jeg har skrevet en dybdegående guide om netop SEO-tekster her.
Hvad er Yoast SEO?
Yoast SEO er det mest populære SEO-plugin til WordPress. Yoast SEO bruges primært til at opdatere sidetitler og metabeskrivelser på dine sider og indlæg, ligesom det kan guide dig i retning af at skrive mere SEO-venligt med diverse tips og tricks.
Hvad er forskellen på SEO og SEM?
Når man arbejder med SEO, arbejder man udelukkende med organisk trafik. SEM står derimod for Search Engine Marketing og dækker altså over de samlede marketingaktiviteter i søgemaskiner – herunder også den betalte trafik.
SEM inkluderer altså både SEO og Google Ads, selvom SEM ofte bruges som et begreb for kun de betalte aktiviteter.
Hvad er teknisk SEO?
Teknisk SEO er disciplinen at optimere de tekniske elementer af hjemmesiden, der kan styrke din hjemmesides placeringer i søgemaskiner. Det er bl.a. følgende:
- Hjemmesidens hastighed – hvor hurtigt loader den?
- Hjemmesiden informationsarkitektur – hvor nemt er det at finde de ting, man leder efter?
- Brugervenlighed – er knapperne lette at spotte, er kontrasterne mellem tekst og baggrund hensigtsmæssige?
Alle disse elementer lægger Google vægt på, når de skal rangere hjemmesider i søgeresultaterne.
Hvad er on-page SEO?
On-page SEO er optimering af alle de ting, du kan styre på din hjemmeside. Det er f.eks. dine tekster, din opsætning og dine grafiske elementer som billeder, videoer og infografer.
Hvad er off-page SEO?
Off-page SEO er derimod optimering af alle de elementer, der foregår udenfor din hjemmeside. Det er f.eks. eksterne links til din hjemmeside, sociale signaler fra medier som Facebook og Instagram samt anmeldelser af din virksomhed fra f.eks. Trustpilot.
Hvad tjener en SEO-konsulent?
En SEO-konsulents indtjening afhænger af mange ting, herunder bl.a.:
- Konsulentens kvalifikationer, anciennitet og forhandlingsevner
- Om konsulenten er lønmodtager (og har lederansvar) eller om konsulenten er selvstændig
- Og hertil om den selvstændige konsulent har mange eller få kunder, der betaler store eller små honorarer
Det er mit indtryk, at de fleste ansatte SEO-konsulenter tjener mellem 30.000 og 50.000 kroner om måneden. Som selvstændig kan det i sagens natur svinge fra meget lidt til rigtigt meget – alt afhængigt af antal kunder og de honorarer, de betaler.
Skal du lave SEO til din webshop?
Hvis du vil supplere din betalte markedsføring til din webshop med ”gratis” trafik, kan det være en rigtigt god idé at investere i SEO.
Husk, at SEO er en langsigtet investering – så hvis du vil have succes med SEO, skal du typisk være villig til at tænke 3, 6 og 12 måneder frem, før du tjener din investering hjem.
Men når først du begynder at dominere søgeresultaterne, er SEO ofte en virkeligt god forretning, der betaler sig selv hjem mange gange.
Skal man lave linkbuilding for at få succes med SEO?
Linkbuilding på et vist niveau er nødvendigt for at optimere dine SEO-indsatser. Men fundamentet for god SEO er altid, at dit indhold er bedre end konkurrenternes, brugervenligt og matcher søgeintentionen hos dine brugere.
Du skal bygge så mange stærke eksterne links som muligt – men du skal ikke overdrive dine indsatser og ende ud i en unaturlig linkprofil. Det er i langt de fleste tilfælde ikke nødvendigt at købe links for at opnå gode resultater med SEO.
Hvor mange virksomheder bruger SEO?
De fleste større virksomheder tænker SEO ind i deres samlede marketingindsatser. Det gør små og mellemstore virksomheder bestemt også – men er man en lille virksomhed med et mindre budget, kan lokal SEO ofte være den rette vej at gå.
Der findes ingen data på, hvor mange danske virksomheder, der benytter sig af SEO.
Hvor mange arbejder med SEO?
Der findes desværre heller ingen data på, hvor mange der arbejder med SEO. Men baseret på personlig erfaring, er det markant færre end folk der arbejder med organisk og betalt markedsføring på sociale medier og Google Ads.
Hvad er forskellen på SEO og Google Ads (Adwords)?
Forskellen på SEO og Google Ads er egentlig ret enkel. Med Google Ads betaler du for at ligge før de organiske søgeresultater ved at byde på udvalgte søgeord. Du betaler pr. klik på din hjemmeside.
Med SEO ligger du i de organiske søgeresultater, hvis du har optimeret din hjemmeside tilstrækkeligt. Her betaler du altså ikke for at ligge der.
Brug for hjælp til SEO?
Så bringer jeg dig gerne i mål. Klik på knappen herunder og få et uforpligtende tilbud inden for 24 timer.