Intern linkbuilding – hvad er det, og hvordan styrker det din SEO?
Den måske mest undervurderede metode indenfor søgemaskineoptimering er intern linkbuilding.
Og samtidig er det en af de ting, du kan gøre lige nu, som vil have absolut størst effekt på dine placeringer i Google.
I dette indlæg vil jeg give dig en enkel måde at arbejde resultatorienteret med intern linkbuilding, så du nemt og enkelt kan fortælle Google, hvad dine sider handler om – og hvilke søgeord du gerne vil ligge øverst på.
Indholdsfortegnelse
Hvad er et internt link?
Et internt link er et klikbart stykke tekst, der henviser fra én underside (den linkende side) til en anden (den linkede side) – på den samme hjemmeside.
Det står dermed i modsætning til eksterne links, hvor linket forbinder to forskellige hjemmesider.
Jeg indsatte et internt link i sætningen ovenfor, da jeg markerede teksten ”eksterne links” med et hyperlink.
Rent teknisk bliver teksten markeret med et ”a href”-tag. Sådan ser det interne link ud i kildekoden:
Hvilke typer interne links findes der?
Måske er du ikke klar over det, men du arbejder allerede nu med intern linkbuilding – om du vil det eller ej. Der findes nemlig mange forskellige typer interne links, herunder:
- Menulinks – de sider, du putter i din hovedmenu, er de vigtigste interne links på din side, da de optræder på alle dine sider
- Billedlinks – hvis et billede er klikbart og henviser til en underside, tæller det som et internt link
- Knaplinks – når du f.eks. giver folk muligheden for at klikke sig til din kontaktside, tæller det som et internt link
- Brødtekstlinks – hvis du midt i et afsnit indsætter et link, er det et brødtekstlink. Disse links er på mange måder de vigtigste for Google, da de giver muligheden for at forstå dit indhold på et dybere plan. Se et eksempel i næste sætning, hvor jeg markerer ordet ”ankertekst” og henviser til et af mine andre blogindlæg.
Den tekst, du bruger til at markere dit link med, kaldes en ankertekst. Valg af ankertekster er et centralt element i din interne linkbuilding-strategi, da Google bruger den til at kategorisere den linkede side.
Hvor vigtige er interne links for SEO?
Det er svært at sætte på formel, men havde jeg en pistol for panden, vil jeg sige, at interne links er den 3. vigtigste SEO-faktor – kun overgået af selve hjemmesidens opbygning og det indhold, du har på din hjemmeside.
Interne links er bl.a. markant vigtigere end f.eks. eksterne links og metatekster.
De interne links er limen, der binder din hjemmeside sammen. Det er igennem din interne linkstruktur, at Google forstår, hvad din hjemmeside handler om – og dermed hvilke søgeord, du gerne vil ligge højt på.
Hvis du ikke arbejder strategisk med intern linkbuilding, mangler du at udnytte en meget stor del af dit samlede SEO-potentiale.
Hvordan laver man en intern linkbuilding strategi?
Det første, du skal bruge, er en liste over de søgeord, du gerne vil ligge øverst på i Google. Dem finder du med en søgeordsanalyse.
Når du har dem, kan du bygge resten af din hjemmesidestruktur op på en måde, hvor de sider naturligt bliver linket mest til – og ikke mindst linket til fra relevante undersider.
Lad mig give dig et eksempel fra min egen side.
Jeg vil gerne ligge højt på søgeord som SEO-rådgivning og SEO-analyse. Derfor sørger jeg for, at jeg har relateret indhold, der linker til disse sider, så Google forstår, hvordan mit indhold relaterer til hinanden.
Jeg linker derfor til min side om SEO-rådgivning fra mine sider om SEO-pakker og lokal SEO. Samtidig linker jeg fra mine sider om søgeordsanalyse og linkanalyse til min side om SEO-analyse. Jeg sørger selvfølgelig for at bruge en relevant linktekst, når jeg indsætter mine interne links.
Derudover placerer jeg links til både SEO-rådgivning og SEO-analyse i min hovedmenu – ligesom jeg har placeret knaplinks fra min forside, der er den stærkeste underside på hele min hjemmeside.
Mønsteret er altså, at jeg har mange interne links til mine vigtigste sider – og de links er både placeret fra stærke undersider og relevante sider, der har relateret indhold.
Det giver sammenlagt Google en forståelse for, hvordan min side er bygget op, og hvilke ekspertiseområder jeg har. Google kan derfor kategorisere og indeksere min side som relevant, når en potentiel kunde f.eks. googler ”køb SEO-analyse”.
Husk de interne links, hver gang du udgiver nyt indhold!
Gør det til en fast regel, at du husker at bygge to-tre interne links, hver gang du udgiver et nyt stykke indhold.
Hvis du f.eks. sælger elcykler, og du udgiver et blogindlæg om regler for elcykler, kan du tjekke, om du har brugt ordet ”regler” på andre af dine sider. Hermed har du allerede en oplagt ankertekst at bruge.
Hvis du er i tvivl om, hvor du har brugt det relevante søgeord, kan du bruge følgende Google-søgning til at finde relevante undersider: [søgeord] ”dinhjemmeside.dk”.
Hvis du ikke har nogen oplagte steder at indsætte interne links, kan du omskrive teksten på nogle af dine relaterede sider, så du kan få brugt den rette ankertekst.
Skal vi bygge en intern linkbuilding strategi?
Så hjælper jeg dig meget gerne på vej. Jeg er ekspert i at bygge optimale SEO-strukturer på hjemmesider via logisk intern linkbuilding.
Klik dig videre herunder – og lad os tage en uforpligtende snak.